För tio år sedan uppskattade Västtrafik att bolaget varje år missade minst 50 miljoner kronor i förlorade intäkter på grund av fuskåkning. Några år senare blev det 100 miljoner kronor, sedan 200 miljoner kronor. Nu har Västtrafik kommit fram till en säkrare siffra med hjälp en ny, digital räknemetod: 500 miljoner kronor, något som även SVT Väst rapporterat om.
– Jag tror att alla reagerar på att det är otroligt mycket pengar, säger Leif Gjulem, verksamhetschef med ansvar för bland annat biljettkontrollerna på Västtrafik.
– Det är alldeles för många som tar sig rätten att åka på andras bekostnad och det gör att vi inte få in de intäkter vi behöver för att utveckla trafiken, köpa nya fordon, ha hög turtäthet och en bra service.
Under en period under pandemin valde man att bara ha påstigningskontroller, där biljettkontrollanterna inte gick ombord på bussar och spårvagnar.
– Pandemin innebar att vi inte kunde genomföra kontroller, vilket gjorde att fuskåkningen ökade. Därför ligger fuskåkningen nu på en för hög nivå som måste komma ned igen, säger Leif Gjulem.
Inom zon A (Göteborg, Öckerö, Mölndal och Partille) ligger fuskåkningen på 8-11 procent medan samma siffra i zon B och C ligger på 1,5-2 procent. En väsentlig skillnad mellan zonerna är att kollektivtrafiken i zon A, framför allt i Göteborg, ofta innebär öppen påstigning där man inte behöver visa biljetten för föraren.
Nytt avtal värt 100 miljoner per år
Sedan flera år har säkerhetsbolaget Securitas skött Västtrafiks biljettkontroller, men 2019 upphandlade Västtrafik ett nytt avtal med säkerhetsbolaget ISS. Det nya avtalet var värt 700 miljoner kronor och skulle innebära fyra gånger fler kontroller. Securitas överklagade dock upphandlingen och planerna lades på is.
Nu har Västtrafik upphandlat ett nytt avtal med en ny leverantör.
Från och med 1 maj kommer säkerhetsbolaget QSG Bevakning stå för kontrollerna. Det nya avtalet kostar Västtrafik 100 miljoner kronor om året och löper över fem år, med möjlighet att förlänga det ytterligare tre år.
– Vi ska öka antalet kontroller och vi har nu tack vare mätningen möjlighet att se på vilka linjer, i vilka områden och vilken tid på dygnet som det är högst resande och mycket fuskåkning. Det är ganska väl utspritt i Göteborg, säger Leif Gjulem.
Han säger att det nya avtalet inte är tänkt att leda till nya uniformer eller att man börjar med så kallade storkontroller igen, det som utomstående ofta kallade för razzior.
Däremot står det med i både det nuvarande och det nya avtalet att man kan ta till civila biljettkontrollanter, om så önskas. Västtrafiks ordförande (M) har nu lagt fram ett förslag i regionfullmäktige om att införa civilklädda biljettkontrollanter igen.
LÄS MER:Moderaterna föreslår civilklädda kontrollanter hos Västtrafik
Hur ser Västtrafik på det?
– Som det ser ut i dag tycker vi att kontrollmetoderna vi har är ett bra sätt att jobba, där vi har synlighet, kan ge trygghet, visa hjälpsamhet och ha ett bra bemötande, säger Leif Gjulem.
Västtrafik har tidigare uttryckt att civila kontrollanter inte är lösningen på fuskåkningen, att det inte rimmar med ambitionen att vara synliga och transparenta. Det låter inte som att ni ställer er särskilt positiva till civila kontrollanter?
– Vi är mer för att använda de kontrollmetoder vi har använt och skruva mer på det, att fortsätta jobba med service, hjälpsamhet och gott bemötande. Vi är lite tveksamma till om civila kontrollanter helt skulle lösa fuskåkningen utan det är fler saker som behövs. Samtidigt stänger vi inga dörrar, vilket vi visar genom att ha med möjligheten till civila kontrollanter i avtalen.
LÄS MER:Härryda nästan enigt med Västsverige om ny 35 minutersjärnväg mellan Göteborg och Borås
LÄS MER:Invigning av Landvetters nya flygplatsterminal tog höjd för klimatomställning
LÄS MER:Välkommet med stöd till regeringens fokus på pendeltågstrafik