Härryda nästan enigt med Västsverige om ny 35 minutersjärnväg mellan Göteborg och Borås

Härryda kommun har tillsammans med flera andra västsvenska kommuner och Västra Götalandsregionen enats om en gemensam hållning gällande utbyggnaden av järnvägen Göteborg–Borås.
– Vi vill skicka budskapet att vi vill bygga ut banan mellan Göteborg och Borås, säger kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M).

ANNONS
|

För närvarande arbetar Trafikverket för att skyndsamt ta fram en alternativ plan för hur järnvägssträckan Göteborg–Borås ska kunna byggas ut för att gynna arbets- och studiependling. Detta efter att regeringen strax före jul meddelade att höghastighetsjärnvägen sätts i malpåse.

Nu har flera västsvenska kommuner samt Västra Götalandsregionen enats om ett så kallat position paper där aktörerna som berörs av en ny järnväg har enats kring ett par grundläggande punkter. Däribland Härryda, Mark, Bollebygd, Mölndal och statliga Swedavia. Detta för att visa enighet gentemot trafikutskottet i riksdagen samt regeringen.

– Regionen och alla parter har pratat ihop sig för att visa att det finns en enad bild av vad vi vill uppnå. Därför har vi gjort det här positionspappret för att uppvakta trafikutskottet och berätta att vi är eniga. Vi vill skicka budskapet att vi vill bygga ut banan mellan Göteborg och Borås, berättar Härrydas kommunstyrelseordförande Per Vorberg (M) till Härryda-Posten.

ANNONS

Sammanlagt handlar det om sju punkter, däribland att det bör skapas förutsättningar för en fortsatt utbyggnad mot Ulricehamn via Jönköping till Stockholm. Dessutom vill de västsvenska aktörerna att restiden med regiontåg mellan Borås och Göteborg inte ska överstiga 35 minuter, vilket kommer kräva ett centralt stationsläge i Borås. Detta kommer i sin tur kräva en så kallad restidskvot med tåg och bil på 0,8. Att det är hög turtäthet istället för långa tåg med många sittplatser lyfts också fram som ett krav.

Därmed anpassar sig Västra Götalandsregionen till regeringens nya planer, från att tidigare ha varit en stark förespråkare för höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Stockholm.

– Regionen har ändrat sin tidigare skrivning från att de tidigare gick på höghastighetskonceptet. I Härryda har vi sagt att vi accepterar inte en tunnel under Mölnlycke där tågen kör förbi, säger Vorberg.

Är detta en seger för Härryda?

– Regeringen har samma inställning som vi har, menar Vorberg och fortsätter:

– Är vi eniga så finns det ett större intresse för regeringen att satsa på och sätta igång bygget. Det är fördelen med att visa enighet i regionen.

Härryda har vissa reservationer med nya järnvägen

Samtidigt kvarstår fortfarande vissa meningsskiljaktigheter. Per Vorberg har i mejl till regionstyrelsens ordförande Helen Eliasson (S) påpekat att Trafikverket själva konstaterat att en dragning in om Mölndal skulle minska attraktiviteten för sträckan Göteborg–Borås. Dessutom ställer sig Härryda kritiskt till ett enögt fokus på 35 minuters restid:

ANNONS

”Vi tror inte att låsningen på 35 min bidrar till ett bra resande i hela stråket. Direkttågen mellan Borås och Göteborg på 35 min absolut, men inte för de tåg som faktiskt ska serva stråket i övrigt.”

Per Vorberg påpekar även i sitt mejl till regionledningen att den största resandemängden på den nya sträckan förväntas vara i stråket Göteborg C till Landvetter flygplats: ”Och då har vi inte lagt till Landvetter södra ännu.”

Vorberg avslutar sitt mejl med:

”Vi kommer alltså fortsatt stå bakom funktionsutredningen med centralt stationsläge i Borås, terminalnära stationsläge under flygplatsen, inte omöjliggöra nytt stationsläge i Landvetter Södra (utveckling pågår), station i Mölnlycke samt naturligtvis station i Mölndal. Och vi kommer fortsatt vara emot en tunnel under Mölnlycke där tåg passerar utan att Mölnlycke är en del av ny järnväg med koppling till flygplatsen.”

Mål för regional tågtrafik i stråket som omfattar Borås-Göteborg

1. Kollektivtrafikens marknadsandel i stråket ska öka till 33 procent.

2. Kollektivtrafikens marknadsandel för resor till Landvetter flygplats ska uppgå till 40 procent vilket förutsätter ett attraktivt terminalnära stationsläge.

3. Restidskvoten tåg/bil ska vara 0,8 mellan Borås och Göteborg vilket innebär att restiden med regiontåg mellan Borås central och Göteborg central ska inte överstiga 35 minuter. Vilket förutsätter ett centralt stationsläge i Borås.

4. Hög turtäthet eftersträvas där det finns ett stort resandeunderlag snarare än långa tåg med många sittplatser. Detta innebär en hög attraktivitet för resenärerna.

5. Utveckla regiontågstrafiken för befintliga samhällen och inte omöjliggöra för framtida samhällen i stråket.

6. En station i Mölndal skapar bäst förutsättningar för att tillvarata Västlänkens möjligheter, samt öppnar upp för en utvidgad arbetsmarknad mot Halland och Skåne.

7. Skapa förutsättningar för en fortsatt utbyggnad mot Ulricehamn – Jönköping – Stockholm.

8. Säkerställ att godstransporter kan utvecklas på befintlig Kust till kustbana.

Följande aktörer skriver under positionspappret: Göteborg, Mölndal, Härryda, Bollebygd, Mark, Borås, Ulricehamn, Swedavia, Göteborgsregionens kommunalförbund samt Boråsregionen Sjuhärads kommunalförbund.

LÄS MER:Polisen vill att a-traktorer besiktas varje år

LÄS MER:Landvetterbo slipper fängelse för rattfylla – domen ändras

LÄS MER:Härrydaborna sprider kärlek

ANNONS