Härryda kommun har presenterat förslag till ny översiktsplan

I början av veckan presenterade Härryda kommun ett förslag till en ny översiktsplan, det vill säga en framtidsbild för hur stadens mark- och vattenområden ska användas. Med en interaktiv karta går det att se vad det finns för planer just där du bor – och fram till den 17 mars har Härrydaborna möjligheten att göra sin röst hörd innan planen så småningom fastställs.

ANNONS
|

Alla landets kommuner har en översiktsplan som, precis som det låter, översiktligt ska presentera hur kommunen planerar att utnyttja sina mark- och vattenområden. Översiktsplanen är inte juridiskt bindande men är av betydande vikt när bebyggelse planeras, och för domstolar vid överprövning av detaljplaner och bygglov.

En översyn av en kommuns översiktsplan ska göras varje mandatperiod, det vill säga var fjärde år. Härryda kommuns gällande översiktsplan är från 2012.

– 2018 konstaterade vi att den inte var aktuell längre. Då sattes arbetet igång med att ta fram en ny översiktsplan, säger Mikael Johannison (M), ordförande för översiktsplanutskottet.

Utvecklingsområden, det vill säga områden där bebyggelse planeras. Områden som är igenfyllda är områden där bebyggelse redan pågår.
Utvecklingsområden, det vill säga områden där bebyggelse planeras. Områden som är igenfyllda är områden där bebyggelse redan pågår. Bild: Härryda kommun

Översiktsplanen kan kategoriseras i två huvudsakliga kategorier; utvecklingsområden och utredningsområden.

ANNONS

Utvecklingsområden är de områden där det finns en föreslagen användning, till exempel ett bostadsområde eller ett företagsområde, inom en tioårsperiod.

Anna Wallin, planarkitekt vid Härryda kommun, säger att det i mångt och mycket är samma utvecklingsområden i förslaget till en ny översiktsplan, som i översiktsplanen från 2012.

Landvetter södra påverkas inte av förslaget till ny översiktsplan

En skillnad är dock att i området kring Hållsjön nära gränsen till Partille föreslås större områden för verksamheter än i den gällande översiktsplanen.

– Och Landvetter Södra låg som ett utvecklingsområde på lång sikt i den förra översiktsplanen, medan halva nu ligger som ett utvecklingsområde (etapp 1, red anm.) och halva som ett utredningsområde. Men i övrigt är det ingen större skillnad, säger hon.

Trots det menar Anna Wallin att såväl gällande översiktsplan som förslaget till en ny översiktsplan i samma utsträckning möjliggör utveckling av Landvetter Södra.

Utredningsområden, det vill säga områden kommunen önskar utveckla eller bevara, men där man ännu inte tagit ställning till vad.
Utredningsområden, det vill säga områden kommunen önskar utveckla eller bevara, men där man ännu inte tagit ställning till vad. Bild: Härryda kommun

Utredningsområden är istället de områden som kommunen önskar att utveckla eller bevara på längre sikt, men där man ännu inte pekat ut något föreslaget användningsområde inom den närmsta tioårsperioden.

– De rekommenderas fredas från förändringar under den närmsta tioårsperioden, för att inte hindra eller försvåra för framtida utveckling. Innan ett utredningsområde tas i anspråk behöver önskad markanvändning analyseras, och områdets lämplighet för markanvändning prövas och utredas.

ANNONS

– I gällande översiktsplan finns inte motsvarande markanvändning för utredningsområden (t.ex framtida möjlighet till bostadsbebyggelse eller verksamhetsbebyggelse red anm.) Så det är en av de större skillnaderna med förslaget till den nya översiktsplanen, säger Anna Wallin.

Är det inga av utredningsområdena som finns med i den gällande översiktsplanen?

– Vissa av områdena har väl kanske haft en annan möjlig användning tidigare. I förra översiktsplanen hade vi en vägkoppling mellan Landvetter och Mölnlycke på södra sidan av Landvettersjön. Nu ligger egentligen hela det området som ett utredningsområde istället.

Vad innebär det?

– Det kan fortfarande innebära att det bara blir en väg i framtiden. Men det kan också innebära bostads- eller verksamhetsbyggnation. Eller ingenting. Det handlar om att vi inte vill ta ställning till området nu och förstöra för en eventuell framtida utveckling.

Mölnlycke och Landvetter ska ges förutsättningar att växa samman

Även stora delar av den norra sidan av sjön pekas ut som ett utredningsområde. I förslaget till den nya översiktsplanen går att utläsa: ”Tyngdpunkten på bebyggelseutveckling bör ske i kommunens största tätorter; Mölnlycke och Landvetter med närheten till flygplatsen och Göteborg. Mölnlycke och Landvetter ges förutsättningar för att på sikt kunna växa samman.”

Ordföranden för ÖP-utskottet Mikael Johannison menar att det är ”lite av en ny idé”.

ANNONS

– Dels ser vi redan nu hur det växer med Wendelstrand i den riktningen. Sen finns det möjligheter att växa ihop ytterligare. Det pågår ju ett planarbete i Slamby i Landvetter, där gamla Partillevägen möter Boråsvägen. Sen vad som händer på sydsidan får vi se, säger Mikael Johannison och fortsätter:

– Sen har ambitionen varit att vi ska bygga i hela kommunen. Men allting bottnar ju i att någon vill göra det och att någon vill bo där. Det hänger ju ihop med att det finns en efterfrågan, säger han.

Medborgare kan komma med synpunkter

Både Anna Wallin och Mikael Johannison tar upp att osäkerheten med vad det blir av en eventuell järnväg genom kommunen påverkar översiktsplanen.

– När riksintresset blir preciserat kommer det skapa hinder för vissa saker. Vi har ju redan områden idag som vi inte riktigt vet hur vi ska hantera. Vid Fridaskolan till exempel är det osäkert om man får lov att bygga ut på grund av att vi har ett riksintresse som inte är spikat.

– Men det kanske klarnar fram tills dess att vi får översiktsplanen fastslagen.

Vad har medborgare för möjligheter att påverka översiktsplanen?

– De har väl alla möjligheter i världen. Det är ett dokument som kommer finnas med i lång tid framöver, så det är ett gyllene tillfälle att titta på den, och det är väl naturligtvis bra att man utgår lite från vad man själv bor, säger Johannison och fortsätter:

ANNONS

– Likadant med företagare i kommunen, att de tittar lite utifrån deras synpunkter.

Hur stor är chansen att politikerna lyssnar och tar till sig synpunkter?

– De tror jag är stora. Vi kommer få in synpunkter från medborgare, grannkommuner och troligen från länsstyrelsen och Trafikverket. Sen ska det vävas ihop till en nästa utgåva som ska på granskning.

– Sen beror det lite på vad det är för detaljeringsgrad på en synpunkt. En synpunkt kanske är så detaljerad att den inte platsar under begreppet översiktlig, säger han.

Härryda kommun tar emot synpunkter fram till den 17 mars, då ett nytt förslag ska skickas på granskning.

Ytterligare nämnvärda punkter från förslaget till ny översiktsplan

Vindbruksplanen från 2012 föreslås fortsätta gälla: ”Den bedöms fortsätta vara aktuell. Vindbruksplanen visar att det inte finns möjlighet att ha några storskaliga verk med hänsyn till flygplatsen. Men småskaliga verk kan prövas”, säger Anna Wallin.

Det är av stor vikt att trafiksäkra förbindelser för gående och cyklister utvecklas i kommunen, till exempel mellan Mölnlycke och Landvetter: ”Jag vet inte hur utredningsarbetet går där. Det finns fortsatt ett behov, men på vilket sätt det eventuellt ska åstadkommas är på en helt annan detaljeringsnivå”, säger Anna Wallin.

En nyhet i förslaget till den nya översiktsplanen är att flera gröna länkar pekats ut: ”Det handlar egentligen om att man inte får bygga för helt i de gröna stråken, huvudsakligen för att bevara biologisk mångfald.”

Ett nytt trafikmot mellan Mölnlyckemotet och Bårhultsmotet föreslås i syfte att avlasta Mölnlyckemotet och förbättra tillgängligheten till och från Mölnlycke. Den möjligheten finns dock med även i gällande översiktsplan.

I anslutning till flygplatsen utmed väg 40 har marken för företag, industri och logistik blivit något större. Marken ligger inom bullerzonen för flygplatsen och väg 40, vilket gör att området redan är bullerutsatt och därför passar för att kompletteras med verksamheter som kan vara störande för omgivningen.

Det finns ett förslag till ny vägkoppling i södra Mölnlycke på gränsen till Mölndals stad. Kopplingen skulle kunna knyta samman kommunen med E6 i söder och ytterligare stärka Mölnlyckes tillgänglighet.

Ett nytt utredningsområde finns vid Björröd i Landvetter, som ger orten möjlighet att på sikt växa samman med Airport city och Landvetter flygplats.

Källor: Härryda kommun

LÄS MER:Konsertextra: ”Vi har Dr Hooks avbrutna trumpinne på vinden”

LÄS MER:Mölnlyckebon Johannes ”Gneben” Aira har gått vidare i Talang

LÄS MER:Landvetterbon Carl Bengtström var nominerad till Årets nykomling på Idrottsgalan

ANNONS