Härryda kan få upp till tre nya tågstationer längs med tågsträckan Göteborg-Borås

Härryda blir storvinnaren om västkusten får sin vilja igenom och regeringen väljer att stötta överenskommelsen om en ny föreslagen tågsträckning mellan Göteborg och Borås. Tre nya stationer kan det bli, där Mölnlycke station står inför en ombyggnad och breddning med fyrspår.
– Det kommer att vara ett jätteprojekt som kommer att påverka, säger Per Vorberg (M).

ANNONS
|

Göteborg vill det. Mölndals, Marks, Bollebygds kommuner likaså. Även Borås, Västra Götalandsregionen och Borås stad säger ja. För att inte glömma statliga flygplatsägaren Swedavia.

Det handlar om de två nya stationer, och en möjlig framtida tredje, som kan bli verklighet när kommunerna och regionen som berörs av en ny pendlingsjärnväg mellan Göteborg-Borås enats om vad de önskar sig i ett nytt järnvägsstråk. I ett nytt tiopunktsavtal går parterna fram gemensamt och visar enighet kring en sträckning som varit föremål för viss debatt under de senaste åren.

Under tisdagen presenterades resultatet av de förhandlingar som skett den senaste tiden, och där Härryda utmärkt sig på flera vis. Tidigare har det handlat om att Härryda kommun satte den första spiken i kistan i den förra regeringens planer för nya höghastighetståg – som inte skulle stanna i Härryda kommun. Därefter har det handlat om att Härryda inte velat ha en tunnel under Mölnlycke på grund av den starka påverkan på Mölnlyckeborna ett sådant bygge skulle ha.

ANNONS

Någon tunnel blir det inte, däremot två, ja kanske till och med tre nya stationer i Härryda. Det handlar om:

• En om- och tillbyggnad av befintliga stationsläget i centrala Mölnlycke med ”minst fyra spår”, som därmed undviker en flaskhals och låter framtida fjärrtrafik och regionala direkttåg passera utan uppehåll.

• Ett ”attraktivt terminalnära stationsläge under Landvetter flygplats” som ”ska anläggas med fyrspårslösning för att möjliggöra förbigångslösning för framtida fjärrtrafik och regionala direkttåg utan uppehåll.”

• Landvetter tätort får klara sig utan en station, men: ”Banan ska dock förberedas för ett eventuellt och framtida stationsläge i Landvetter Södra, vilket kräver fyrspårslösning.”

– Under förutsättningen att regeringen beslutar att göra detta, så blir Mölnlycke en del av ett region- och pendelstågssystem, som vi inte riktigt är idag, säger kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M) till Härryda-Posten.

Mölnlycke stationsläge kan byggas om

Den största delen för Härrydas del blir ombyggnationen av det befintliga stationsläget i Mölnlycke, inte minst på grund av fyrspårsbreddningen som kommer krävas i centrala Mölnlycke.

– Det kommer naturligtvis påverka en hel del, framför allt under byggnationstiden. Men när det blir färdigt så kommer det bli jättebra. Tanken är att man kommer sänka ner spåren i ett så kallat tråg, säger Vorberg.

ANNONS

Per Vorberg sticker inte under stol med att det framför allt i Mölnlycke kommer märkas att hela stationsläget kommer förändras.

– Det kommer att vara ett jätteprojekt som kommer att påverka. Men vi ska verkligen se till att det blir en bra dialog med medborgarna.

Det kommer innebära att en del mark i anslutning till befintligt stationsläge kommer att behöva användas. Framförallt handlar det om verksamhetsområden längs med järnvägen. Vissa byggnader kommer behöva rivas, vilket är en realitet som även tidigare varit på tapeten då en breddning diskuterats.

– När vi höll på med detta senast kring 2015, 2016 hade vi med oss fastighetsägarna längs gränsen. Jag uppfattade för ett par år sedan att det fanns en ganska bred samsyn kring att man var beredd att vara med och bidra till att kunna få möjliggöra detta. Det kommer ju att öppnas upp fantastiska möjligheter, menar Per Vorberg.

Per Vorberg säger att förslaget ”förhoppningsvis” innebär att idén om en tunnel söder om stationsläget nu är avfärdat.

– Den har många medborgare har varit väldigt oroliga över och haft mycket starka synpunkter kring. Och vi tycker att det är bra att har man ett stationsläge så kan man naturligtvis nyttja det stationsläget för att förbättra pendlingsmöjligheterna.

ANNONS

Tidsmässigt ligger planerad byggstart i slutet av 2020-talet.

– Om jag har förstått det hela rätt så är Trafikverkets planerade byggstart tidigast 2028, lite mer åt 2029 kanske. Och sen så tar det några år.

Kan bli en tredje station i Härryda

Ombyggnation av Mölnlycke stationsläge och en helt ny station vid flygplatsen kan också, längre fram, leda till en tredje station vid en framtida utbyggnad av Landvetter Södra.

–När de drar spårdragningen genom området så behöver det planeras för en raksträcka som innebär att man skulle kunna möjliggöra ett stationsläge med förbigångsspår, säger Vorberg.

Med förbättrade pendlingsmöjligheter med tåg kommer även ett större behov av kollektivtrafik med buss till och från stationsläget. Där ser Per Vorberg framför sig att stationen vid Landvetter flygplats kommer att ge Härrydaborna två olika möjligheter, som delvis kommer avlasta Mölnlycke stationsläge.

– Flygplatsen kommer bli en nod för bland annat de som kommer från Markhållet och från Hällingsjösidan. De platser där det kommer att finnas tågstationer med pendeltåg kommer att bli mer attraktiva som hubbar.

Men Per Vorberg menar att de lokallinjer som finns redan i dag till och från Mölnlycke station successivt kommer behöva förstärkas och utvecklas.

Är Mönlycketerminalen dimensionerad för utökad busstrafik eller behövs det redan nu planeras för ökade volymer?

ANNONS

– Man behöver tänka till ordentligt på hela stationsutvecklingsområdet. Om vi nu får ett positivt besked från regeringen ser jag framför mig att vår samhällsbyggnadsektor får i uppdrag att sätta igång ett ordentligt dialogarbete. Medborgarna ska vara med i processen hela vägen.

Bättre jobbmöjligheter för Härrydaborna

I Härryda finns en bred blocköverskridande samsyn kring den överenskommelse som nu slutits kring järnvägssträckningen, förutom Sverigedemokraterna. Rödgrön Samverkans oppositionsledare Patrik Linde (S) har varit en del av förhandlingen och är nöjd med den nya överenskommelsen.

– Det viktigaste för oss har varit att få till en station i Mölnlycke.

Linde lyfter att förbättrad, spårbunden kollektivtrafik är efterfrågad av näringslivet och kommer leda till bättre jobbmöjligheter för pendlare.

– Det kommer leda till att vi dels har lättare att förflytta oss som medborgare runt i regionen. Vi kommer att få en större arbetsmarknadsregion samtidigt som stationsläget kommer vara positivt för markvärdena. En attraktiv kollektivtrafik är viktig, vilket näringslivet ofta lyfter.

Ett förbättrat stationsläge kommer också stärka Mölnlycke och Härryda i kompetensförsörjningen, menar Patrik Linde.

– Vi får kompetens till vår kommun utifrån men men också att vi kan bidra med kommunens kompetens till andra delar av regionen. Förhoppningsvis leder det också till en minskad trafikbelastning på riksväg 40.

ANNONS

Vilka förhoppningar har du på den borgerliga regeringen att de ska stötta den här överenskommelsen?

– I den här frågan hoppas jag att de tar ett klokt beslut och inser att det är viktigt att järnvägarna har lokalstationer som vanliga människor kan använda.

Om det blir Per Vorberg eller Patrik Linde som kommer att få klippa bandet vid invigningen av de nya stationerna återstår att se.

– Om jag får och om jag vill vara kvar så länge i politiken klipper jag gärna banden, säger Per Vorberg och skrattar.

Även Patrik Linde skrattar vid frågan.

– Det får medborgarna avgöra i nästa val.

Fakta om överenskommelsen

Följande parter står bakom överenskommelsen: Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Mölndals stad, Härryda kommun, Marks kommun, Bollebygds kommun, Borås stad, Swedavia, Göteborgsregionens kommunalförbund och Boråsregionen Sjuhärads kommunalförbund.

LÄS MER:Härryda nästan enigt med Västsverige om ny 35 minutersjärnväg mellan Göteborg och Borås

LÄS MER:Välkommet med stöd till regeringens fokus på pendeltågstrafik

LÄS MER:Invigning av Landvetters nya flygplatsterminal tog höjd för klimatomställning

ANNONS