Efter extremhalkan i Eskilsby: Härryda kommun kallar in Trafikverket och Västtrafik för samtal

Extremhalkan på Eskilsbyvägen några dagar före julafton blir nu ett politiskt ärende. Under årets första möte med kommunstyrelsen fick Moderaterna igenom att kommunen ska kalla till sig Trafikverket och Västtrafik för att förhöra sig hur samordningen mellan de två verksamheterna står till.

ANNONS
|

Den 19 december 2022 är en dag som få i Eskilsby med omnejd kommer att glömma i första taget. Den extrema ishalkan på Eskilsbyvägen fick flera bilar att kana av vägen och gjorde att trafiken stod stilla i flera timmar.

Hjälpsamma grannar serverade kaffe till bilförare och passagerare medan de tvingades stå fast på vägen i över sex timmar på grund av det hala väglaget. Flera barn fick sova över hos kompisar och boende i området för att de helt enkelt inte kunde ta sig hem. Trafikverket erkände att deras entreprenör brustit i att säkra vägens framkomst. Nu blir frågan om vinterväghållningen i Härryda kommun en politisk fråga.

ANNONS

Under årets första kommunstyrelsemöte lade moderaten tillika vice ordföranden i kommunstyrelsen Mikael Johannison ett så kallat initiativärende. Syftet: Att förvaltningen ska bjuda in Trafikverket och Västtrafik för att informera sig om hur de arbetar för att säkra vinterväghållningen och därefter informera kommunstyrelsen. En enig kommunstyrelse biföll initiativet.

– Jag bor själv i Eskilsby och det var många som kontaktade mig i samband med den extrema ishalkan. Då tog jag kontakt med Trafikverket och fick en viss kunskap och förståelse över hur de arbetar med vägarna, berättar Mikael Johannison för Härryda-Posten.

Barn kom inte hem och fick övernatta hos vänner

En av grundfrågorna som Johannison vill ha svar på är hur vägar klassificeras av Trafikverket då det påverkar hur vinterväghållningen planeras.

– Jag kan tycka att det är lite märkligt att klassning av vägar baseras på dygnsmedelstrafiken. Man tar inte hänsyn till hur vägar ser ut med kurvor eller backar eller hur smala vägarna är. Det innebär att en rak väg i Norrland, en rak väg i Skåne och en rak väg i Västra Götaland har samma klassning.

Mikael Johannison såg själv hur grannar påverkades i Eskilsby när barn inte kunde komma hem när extremhalkan slog till.

– Barn fick ju övernatta hos kompisar för att de inte kom hem. Hos grannen sov det barn som gick i förskolan som inte kunde hämtas av sina föräldrar på grund av halkan.

ANNONS

Till Härryda-Posten sade Tommy Knappe, tillförordnad projektledare för underhåll på trafikområde Landvetter, följande när tidningen kontaktade honom i slutet av december:

– Jag är lika frustrerad som de är. Här har det uppenbarligen misslyckats och det är bara att beklaga att det blir så här. Och jag har också fått indikationer från boende längs vägen att den har skötts dåligt.

”Flygbolag tar större ansvar för sina resenärer än vad Västtrafik gör.”

Själv har Mikael Johannison valt andra vägar de dagar halkan slagit till på Eskilsbyvägen.

– Jag har känt att det varit glashalt och insett att jag inte ska köra den vägen. Då har jag kört via Kållered och Lindome och E6 istället.

Förutom Trafikverkets arbete för att hålla vägarna farbara riktar Mikael Johannison kritik mot Västtrafik som han menar försätter passagerare i alla åldrar i svåra situationer, som vid nämnda tillfälle i december.

– Västtrafik måste svara på frågan hur de ska hantera situationen när de drar in trafiken efter halva dagen. Då har de kört barnen till skolan i Landvetter men sen ställer de in bussen och så kommer barnen inte hem. De tar inte ansvar. Ett flygbolag tar ju större ansvar för sina resenärer än vad Västtrafik gör.

Samtidigt betonar Johannison att syftet med inbjudan till Trafikverket och Västtrafik är att skapa en dialog så att förbättringar kan ske.

ANNONS

– Det är ingen idé att skälla på folk utan det är bättre att föra en diskussion. Jag hoppas att det skapas en medvetenhet kring att det är en viktig väg. Om man inte lyfter på den så kan man inte ha en diskussion om vad som ska förändras.

Enligt Västtrafik arbetar man med trafiksäkerheten på olika plan:

– Vi arbetar för att kollektivtrafiken ska kunna gå enligt sin tidtabell men sätter alltid trafiksäkerheten först. Vi har gärna en dialog och stärkt samarbete med kommun och ansvarig väghållare för att arbeta tillsammans i frågan, säger Västtrafiks presskommunikatör Alice Roman Dadisho till Härryda-Posten.

Mikael Johannisons (M) initiativärende

Följande frågor vill kommunstyrelsen i Härryda ha svar på från Trafikverket och Västtrafik:

• Vägklassningar, grunder för sådan och konsekvens i form av vinterväghållning.

• Hur förebyggande vinterväghållning hanteras av respektive ansvarig.

• Hur kommunikation mellan Trafikverket, Västtrafik och Härryda kommun sker.

• Vad Västtrafik baserar sina tillfälliga linjeindragningar på och hur Västtrafik kommunicerar sådana förändringar med skolor, elever och föräldrar.

• Hur Västtrafik hanterar ersättningstrafik när en linje blir tillfälligt indragen hel dag elle del av dag.

LÄS MER:Västtrafiks app strulade – igen

LÄS MER:Västtrafiks pendlarkort billigare – men bara för resande från Mölnlycke

LÄS MER:Västtrafiks priser höjs – men sänks tillbaka i maj

ANNONS