Västtrafiks pendlarkort billigare – men bara för resande från Mölnlycke

För den som åker kollektivt med Västtrafik mellan Mölnlycke och Göteborg väntar billigare biljettpris när en ny så kallad omlottzon införs, men bara för Mölnlycke tätort.

ANNONS
|

Under hösten 2020 reformerades Västtrafiks zonsystem när 70 zoner delades upp i tre. Konsekvensen blev att Härryda kommun hamnade utanför zon A och därmed skars av från den prisnivå som gällde i Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö. Samtidigt ändrades priset för pendlarnas månadskort.

Kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M) riktade hård kritik mot förändringen. Till P4 Göteborg (3/11-20) påpekades att Härryda hamnade i kläm.

– Vi hamnar mittemellan två zoner, men det är inte bara det utan vi kan faktiskt inte resa till någon annan kommun överhuvudtaget utan att passera ytterligare en zon.

I samma inslag framhävde Vorberg att både Mölnlycke och Landvetter ligger närmre centrala Göteborg än vad vissa delar av Göteborgs egen zon gör.

ANNONS

Som ett exempel kostade en enkelbiljett vid det läget mellan Mölnlyckemotet och Korsvägen i centrala Götenborg 68 kronor, en resa som tar tio minuter. Samtidigt kostade en resa från Korsvägen till Vrångö endast 34 kronor, trots att resan tar en och en halv timme.

Ulrika Frick, avgående ordförande i kollektivtrafiksnämnden, har förståelse för att det kan tyckas vara orättvist att Härrydabor får betala olika mycket för sina pendlarbiljetter.
Ulrika Frick, avgående ordförande i kollektivtrafiksnämnden, har förståelse för att det kan tyckas vara orättvist att Härrydabor får betala olika mycket för sina pendlarbiljetter. Bild: Cornelia Smedberg

Var beredda på kritik

Kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen var redan då medveten om att det skulle krävas ytterligare regleringar, enligt Ulrika Frick (MP), avgående ordförande.

– Vi landade i avvägningen att införa de tre zonerna och sedan återkomma och se hur vi skulle kunna lösa det som vi visste skulle skava, säger hon.

Hon hade rätt. Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Härryda, menar att det i samband med ändringen uppstod en rad problem.

– Vi fick in många synpunkter från privatpersoner, framför allt på prisbilden från Mölnlyckedelen men även gällande Landvetter. Kostnaden för korta resor var fullkomligt orimlig. Även näringslivet hade synpunkter, då många företag vid gränsen rekryterar personal som ville åka kollektivt och då blev det dyrt för dem, säger han.

För att komma till rätta med problemet påbörjades en utredning som resulterade i förslaget att tre så kallade omlottzoner borde införas.

Utöver Mölnlycke blir Kungälvs tätort och Ale södra omlottzoner. Kostnaden att resa från dessa orter blir detsamma som att resa inom enbart en zon.

ANNONS

Oklar finansiering

Kostnaden för omlottzonerna beräknas till cirka 25 miljoner kronor per år. Exakt hur ändringen ska finansieras fastslås på kollektivtrafiknämndens sammanträde i december. Två alternativ finns på bordet.

Antingen blir det en del av Västra Götalandsregionens kommande tilläggsbudget eller en omprioritering av kollektivtrafiknämndens egna budget eller Västtrafiks resurser.

Under tisdagen bifölls det nya rödgröna styrets tilläggsbudget av regionfullmäktige, där Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet budgeterat för omfördelningen på 25 miljoner. Därmed kommer övriga verksamhetsområden inom regionen inte att påverkas negativt.

Helt perfekt blir det nya systemet inte. Endast de som reser från Mölnlycke tätort gagnas av den nya ordningen. Pendlare från övriga delar av kommunen fortsätter att tillhöra den dyrare zonen.

Ulrika Frick har förståelse för att det finns de som tycker att det är orättvist att Härryda kommuns pendlare får betala olika nivåer för sina pendlarkort beroende på var de reser ifrån.

– Så länge det finns gränser kommer det alltid hamna några på fel sida. Men med avvägningarna vi får göra mellan korta och långa resor, och vad ett månadskort rimligen ska kosta utifrån den aspekten, bedömer jag att det här är en väldigt rimlig avvägning som vi har gjort, säger hon.

Per Vorberg ser positivt på beslutet.

– Jag tycker det är ett bra första steg i väntan på att man ser över zonsystemet som helhet. Det har man sagt att man ska göra, säger han.

ANNONS

Först nästa år väntas ändringen börja gälla.

Härryda-Posten har pratat med boende i kommunen om beslutet. En av dem är Landvetterbon Annica Gren, som säger att hon ibland tar en taxi istället för att åka buss på grund av biljettpriserna.

Läs fler reaktioner på beskedet:

Ida Sjölander, 33, Rävlanda
Ida Sjölander, 33, Rävlanda Bild: Sebastian Nilsson

Ida Sjölander, 33, Rävlanda

Hur ofta reser du kollektivt och vart?

– Ganska ofta. Jag har inget körkort så det blir nästan varje dag. Jag brukar resa både till Göteborg och inom Härryda kommun.

Vad tycker du om att Mölnlycke blir enda ort i kommunen som ska ingå i zon A?

– Jag förstår det på ett sätt för det ligger ju närmre Göteborg än vad det gör här ute. Samtidigt tycker jag inte att man ska dela upp kommunen. Men så länge vi inte behöver betala mer för att resa till Mölnlycke tycker jag det är ganska lugnt.

Annica Gren, 58, Landvetter
Annica Gren, 58, Landvetter Bild: Sebastian Nilsson

Annica Gren, 58, Landvetter

Hur ofta reser du kollektivt och vart?

– Om jag reser så reser jag in till Göteborg. Jag reste mycket mer förr, för jag tycker det är alldeles för dyrt nu. Alltså 140 spänn tur och retur. Är man tre personer väljer man en Uber eller en Bolt för då kommer man hem till dörren för samma pris. Ska min dotter in till stan och hon inte har skolkort väljer jag att köra henne. Jag får köra fram och tillbaka två gånger, men det blir ändå så mycket billigare.

ANNONS

– Sen kan man tänka på miljöbiten, men jag har en elbil och det är fortfarande billigt att ladda den hemma.

Vad tycker du om att Mölnlycke blir enda ort i kommunen som ska ingå i zon A?

– Jag tycker det är jättetråkigt. Sen kan inte jag avgöra om det borde täcka längre bort. Men eftersom Partille och Mölndal ingår förstår jag inte varför inte åtminstone Landvetter kan ingå också.

Anna Modén, 28, Landvetter
Anna Modén, 28, Landvetter Bild: Sebastian Nilsson

Anna Modén, 28, Landvetter

Hur ofta reser du kollektivt och vart?

– Kanske några gånger i månaden, och då är det oftast ner till stan eller till min syster som bor i Krokslätt.

Vad tycker du om att Mölnlycke blir enda ort i kommunen som ska ingå i zon A?

– Det är lite konstigt. För man kommer ju liksom ingenstans från Landvetter utan att behöva betala för både zon A och B. Så det känns som att om Mölnlycke ska vara i zon A borde Landvetter vara det också.

Gabriel Bengtsson Manrique, 46, Hindås
Gabriel Bengtsson Manrique, 46, Hindås Bild: Sebastian Nilsson

Gabriel Bengtsson Manrique, 46, Hindås

Hur ofta reser du kollektivt och vart?

– Jag har ett jobb vid Lindholmspiren sedan i maj och jag har försökt åka kollektivt. Men jag tycker inte det funkar, så jag tar bilen numera.

Vad tycker du om att Mölnlycke blir enda ort i kommunen som ska ingå i zon A?

ANNONS

– Jag kan väl tycka i allmänhet att det är jättebra att man kan åka för 35 spänn från Linnéplatsen ut till öarna. Det är jättefint. Men då är det lite skevt att det är dubbelt så dyrt för oss att åka en kortare sträcka tidsmässigt. Sen tycker jag inte att det ska vara dyrare att åka kollektivt än med bil.

Robin Berg, 35, Landvetter
Robin Berg, 35, Landvetter Bild: Sebastian Nilsson

Robin Berg, 35, Landvetter

Hur ofta reser du kollektivt och vart?

– Aldrig är det enkla svaret på den frågan.

Vad tycker du om att Mölnlycke blir enda ort i kommunen som ska ingå i zon A?

– Jag har egentligen ingen åsikt eftersom jag aldrig åker kollektivt. Jag tar bilen till jobbet varje dag. Men det är kanske dåligt.

Det är inte på grund av biljettpriserna du tar bilen till jobbet?

– Snarare har jag nu när bränslepriserna har ökat övervägt mer att åka buss. Jag jobbar i Mölnlycke så det är inte omöjligt att jag tar bussen framöver.

Vad tycker du om ändringen av pendlarzonen? Mejla: redaktionen@harrydaposten.se

LÄS MER:Användning av lustgas och e-cigaretter oroar skola och polis i Härryda

LÄS MER:Polisen varnar: Unga drogar sig på svampar

ANNONS