Då införs Västtrafiks nya zoner i Mölnlycke

I höstas beslutade kollektivtrafiknämnden att göra om zonindelningen, vilket bland annat innebär att Mölnlycke ska ingå i en så kallad omlottzon. Nu har Västtrafik gått ut med ett datum när de nya zonerna ska införas.

ANNONS
|

I oktober kom beskedet som alla bussåkande Mölnlyckebor väntat på. Mölnlycke tätort beslutades bli en av tre nya omlottzoner, det vill säga områden med dubbel zontillhörighet. Därmed kommer Härryda att bestå av två olika zoner.

I ett tjänsteutlåtande från kollektiv- och infrastrukturavdelningen på Västra Götalandsregionen i samband med att de nya zonerna beslutades, går att utläsa att ambitionen var: ”att om möjligt kunna genomföra dessa i samband med prisjusteringen i januari 2023.”

Och i en intervju med GP sa Ulrika Frick (MP), dåvarande ordförande i kollektivtrafiknämnden:

– Så snart som möjligt hoppas jag, om när områdena med dubbla zontillhörigheterna ska införas.

ANNONS

Nya zonerna ska införas 14 augusti

Nu står det dock klart att de nya zonerna ska införas först den 14 augusti. Förutom Mölnlycke tätort blir Kungälv tätort och södra Ale (Bohus och Surte) omlottzoner.

– Detta är områden och hållplatser som ligger nära en zongräns och där priset i vissa fall blev högre än tidigare i och med införandet av det nya zonsystemet 2020, vilket påverkat kollektivtrafikens attraktivitet på ett negativt sätt. Det behöver vi vara lyhörda för och utveckla vårt erbjudande på ett sätt som vi tror kan upplevas positivt och bidra till att öka det hållbara resandet, säger Maria Björner Brauer, enhetschef på Försäljning och marknad på Västtrafik.

Vid tidpunkten när de nya zonerna ska införas väntas en enkelresa från Mölnlycke till Göteborg minska från 70 till 35 kronor.

På frågan om varför det dröjer till augusti innan de nya zonerna införs har Västtrafik återkommit till Härryda-Posten via mejl:

– Beslutet om att införa omlottzonerna fattades i oktober 2022 och sedan dess arbetar vi med att förbereda oss och våra system på nyheten. Det handlar bland annat om skapa förutsättningar för att kunna utöka trafiken vid ett potentiellt ökat resande, bland annat ser vi över fordons- och förartillgången och möjligheterna att utöka dessa, säger Kristian Lans, presskommunikatör på Västtrafik.

ANNONS

Louise Jeppsson (V), ordförande i kollektivtrafiknämnden sedan den 1 januari, menar att fördröjningen dels beror på tekniska detaljer, men även att det krävs mer arbete med att säkerställa trafikkapaciteten.

– Det man gör nu är att man arbetar hårt med att titta på hur man ska kunna möta det som vi hoppas blir ett ökat resande. Då måste man se över kapaciteten både vad gäller fordon och chaufförer. En hygienfaktor är att man har på plats rätt förutsättningar för att dimensionera trafiken, så effekten inte blir negativ, säger hon.

LÄS MER:Västtrafiks pendlarkort billigare – men bara för resande från Mölnlycke

LÄS MER:Här är Härrydas mest sågade busslinje – klagomålen haglar

LÄS MER:Mölnlyckebon Johannes ”Gneben” Aira har gått vidare i Talang

ANNONS