Omtaget med Göteborg-Borås är ett dråpslag mot Västsverige

Med all respekt för Per Vorbergs Härrydaperspektiv behöver regeringens beslut ses i ett ljus som inkluderar fler perspektiv än just Härrydas, skriver riksdagsledamoten Anders Ådahl (C) i en replik.

Detta är en Åsiktstext. Synpunkter, tankar och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du kommentera eller svara? Mejla till redaktionen@harrydaposten.se

ANNONS
|

Dagen före julafton nåddes vi av beskedet att satsningen på nya stambanor avbryts. Utan konsekvensanalyser stryker plötsligt regeringen tio års förhandlingar, oerhört omfattande utredningar och planeringar. Nya stambanor med snabba tåg var en del i den förra moderatledda regeringens Sverigebygge. Efter regeringens stoppbesked varnar näringslivet nu för att etableringar i Västsverige är hotade.

Per Vorberg (M), ordförande i Härrydas kommunstyrelse, meddelar på debattplats i Härryda-Posten att han tycker att regeringens beslut är bra. Det tycker däremot inte centrala företrädare för Västra Götalandsregionen, Västsvenska handelskammaren, Handelskammaren i Jönköpings län, Västtrafik, Borås kommun, Mölndals kommun, för att nämna några.

ANNONS

Med all respekt för Per Vorbergs Härrydaperspektiv behöver regeringens beslut ses i ett ljus som inkluderar fler perspektiv än just Härrydas.

Men vad är det som gör ny järnväg Borås Göteborg till en komplex fråga? Det är en kombination av att orterna mellan Göteborg och Borås inte ligger på rad, topografin är mycket utmanande, samt att om ambitionen är att knyta samman Västsverige från Göteborg till Jönköping behöver tågen vara snabba. Med en tågbana byggd för pendeltåg med många stopp (Per Vorbergs alternativ som jag förstår det) mellan Borås och Göteborg skulle restiden från Mölnlycke till Göteborg bli attraktiv. För Boråsresenärer däremot skulle restiden till Göteborg bli ungefär som idag och inte innebära någon förbättring, dessutom uteblir hela regionförstoringen och näringslivsexpansionen.

Med all respekt för Per Vorbergs Härrydaperspektiv behöver regeringens beslut ses i ett ljus som inkluderar fler perspektiv än just Härrydas. Utmaningen är att få till en regionförstoring från Göteborg till Jönköping och vidare, samtidigt som man säkerställer effektiv pendling på korta avstånd, till exempel från Mölnlycke till Göteborg. Under åren har väldigt många alternativ för sträckan Borås–Göteborg utretts, utredningar som tar hänsyn till både långdistanspendling med rimliga restider, station vid Landvetter flygplats i Härryda kommun, och kortdistanspendling med anslutningsalternativ där gamla tågbanans stationer nyttjas. Mölnlycke har som bekant station på dagens tågbana.

För den som är bekant med politiskt språk betyder ”inriktning” ingenting alls – det är inget skarpt beslut.

I det färdiga förslag som ligger på bordet har störst nytta för stråket Göteborg–Borås vägts av. Men nu vill alltså regeringen att nya utredningar ska göras med andra förutsättningar. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) säger att planerad trafikstart inte ska försenas. Det är inte trovärdigt. Notera dessutom att infrastrukturministerns beslut ordagrant lyder ”För sträckan Göteborg–Borås är inriktningen att utreda en modifierad lösning, utan att trafikstarten försenas.” För den som är bekant med politiskt språk betyder ”inriktning” ingenting alls – det är inget skarpt beslut. Det är just detta som är ett dråpslag mot Västsverige, tio års förhandlande och utredande börjar om på ruta ett.

ANNONS

Moderater i riksdagen driver fyrspår mellan Uppsala och Stockholm. Som västsvensk politiker är det viktigt att stå upp för västsvenska intressen. Ett Västsverige som håller samman är nära nog en förutsättning för att vinna gehör i infrastrukturfrågor i Stockholm. Vill det sig illa kan regeringens stoppbesked innebära att sträckan Borås-Göteborg prioriteras ner. Vad är då vunnet för Västsverige och Härryda kommun Per Vorberg?

Anders Ådahl (C)

Riksdagsledamot i valkretsen Västra Götaland västra (där Härryda ingår)

LÄS MER:Snålt med tid för synpunkter på Härrydas översiktsplan

LÄS MER:Härrydaborna går sin egen väg och väljer andra namn till nyfödda än övriga Sverige

LÄS MER:Pizzeria Viktoria i Mölnlycke blir Vickan Restaurang & Bar

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil:
1. Sök på Härryda-Posten i Appstore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på "hämta" eller "installera".
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på "öppna" för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.

ANNONS