Sverige är ett land som är byggt kring sin landsbygd, med låg befolkningstäthet och en stor andel åkermark. Detta gör A-traktorn till en nödvändighet för ungdomen på landsbygden. EU-kommissionen har presenterat ett förslag som innebär att du skulle behöva ett körkort med B1-behörighet för att köra en A-traktor. B1-körkortet skulle också ha en åldersgräns på 16 år till skillnad från AM-körkort som du idag kan ta när du fyllt 15 år. Ungdomar som bor på landsbygden kommer i så fall att behöva vänta ännu ett år för att få tillgång till den frihet som deras jämnåriga i storstäder har åtnjutit sedan de blev gamla nog att ta bussen själva.
EPA-traktorer har funnits i Sverige i snart 100 år. Från början byggdes personbilar om och registrerades som jordbruksmaskiner. De var billigare än vanliga traktorer och av något enklare kvalitet. När vanliga traktorer sedan sjönk i pris under 50-talet började EPA-traktorerna dö ut och de blev helt enkelt mindre attraktiva. Men under 70-talet upptäckte ungdomen på landsbygden att det fanns en typ av fordon som de fick köra redan innan de hade fyllt 18.
Vi anser att åldern för A-traktor ska förbli 15 år.
Vips så började man bygga om sina gamla personbilar och registrera om dem som A-traktorer som var en sorts modernare EPA-traktor. Man blev en del av en lantlig ungdomsrörelse och gav en frihet till ungdomar på landsbygden som de inte hade åtnjutit innan. A-traktorer är idag en oumbärlig del av livet på landsbygden och ger möjlighet för ungdomar i hela landet att röra sig fritt utan de begränsningar som kollektivtrafik utanför storstäder erbjuder. Det förslag som EU-kommissionen nu har presenterat begränsar denna frihet för ungdomar och ytterligare försvårar visionen om att låta hela landet leva.
Låt inte EU röra våra epor, för hela landets skull.
Vi anser att åldern för A-traktor ska förbli 15 år. De nya reglerna hade inneburit ytterligare svårigheter för de som bor på landsbygden. Utöver detta så ser vi även att en hastighetsökning till 50 km/h för A-traktor och moped klass 1 är nödvändigt för att öka trafiksäkerheten och friheten för ungdomarna på landsbygden. Med en högre hastighetsgräns för A-traktorer skulle upphinnandeolyckor minska. Att A-traktorer bara får köra i 30km/h gör att många stressade bilister väljer att köra om, även om det inte är lämpligt. Detta eftersom de själva inte vill köra i 30km/h. Vi har även bilister som beter sig otrevligt mot A-traktorförare för att de anser att A-traktorn stoppar trafiken. Skulle hastigheten öka till 50km/h, skulle detta inte vara samma stora problem. En ökning av hastigheten hade även kunnat resultera i att färre väljer att trimma sina fordon, vilket också är ett problem i dagsläget.
Den enda rimliga slutsatsen är således att fortsatt låta våra ungdomar köra sina A-traktorer istället för att ytterligare sparka på landsbygden som redan idag är marginaliserad. Att sedan också höja hastighetsgränsen till 50 km/h hjälper att uppfylla Sveriges och EU:s nollvision om dödsfall på vägarna. Låt inte EU röra våra epor, för hela landets skull.
Viktor Skogsberg
Paris Nilsson
Viktor Jansson
Centerpartiets Ungdomsförbund Västra Götaland
LÄS MER:Helgtips vecka 9: Mamma Mia, Gyllene Hinden och skidor med stickning