Före jul presenterade regeringen en delvis ny inriktning för infrastrukturen i Sverige. Däribland nya järnvägen Göteborg–Borås via Landvetter flygplats. Inriktningen handlar om att prioritera upprustning och utbyggnad av befintlig järnväg, bättre vägstandard och laddinfrastruktur i världsklass, före stora investeringar i höghastighetståg. Regeringen prioriterar pendling, godstrafik och hållbarhet så att jobben kan bli fler, tillväxten starkare och utsläppen lägre.
Detta har fått några västsvenska debattörer och oppositionspolitiker att reagera med stark kritik, eftersom den planerade satsningen på höghastighetståg till Stockholm avbrutits.
Härryda-Posten hade i veckan en nyhet om en interpellationsdebatt i riksdagen (25/1) där riksdagsledamot Anders Ådahl (C) från Mölndal krävde svar från infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) om vilka initiativ denne avser vidta ”för att säkerställa en hållbar utveckling av pendlingen mellan Göteborg och Borås, och då inte minst tågpendling på ny tågbana?”.
Har Anders Ådahl varit i kontakt med någon av Härryda kommuns politiker eller tjänstemän?
Inledningsvis kan man tro att Anders Ådahl står upp för Västsverige och vikten av pendling i hela stråket Göteborg–Borås. Men tar man del av debatten och inläggen, så framkommer det tydligt att riksdagsledamoten är för höghastighetståg och emot den regionala nytta som regeringen och infrastrukturministern så förtjänstfullt möjliggör och står upp för.
I debatten säger Anders Ådahl: ”Jag har ägnat ganska mycket tid på sistone att prata med kommunpolitiker, kommuntjänstemän och näringslivet i Västsverige. Det finns ärligt talat inte någon som tycker att beslutet är bra, utan man tycker att det är dåligt.”
Ärligt talat! Jo Anders, vi är många som tycker att regeringens nya inriktning är ett riktigt bra beslut!
Har Anders Ådahl varit i kontakt med någon av Härryda kommuns politiker eller tjänstemän? Eller talat med någon av Mölnlyckes 18 000 invånare? Mölnlycke har stor in- och utpendling. Varför vill kritiker att Mölnlycke ska köras förbi med höghastighetståg, med stora konsekvenser för skol- och boendemiljöer, i stället för att vara en del av ett starkt region- och pendelstråk?
Infrastrukturen för pendling Göteborg-Borås är idag gravt eftersatt.
Det råder en stor samstämmighet om att Västsveriges två största städer, Göteborg och Borås, behöver knytas samman med en ny järnväg som också kan föra resande till och från Landvetter flygplats. Nu när sträckan Göteborg–Borås inte längre ingår som en del av ett system med höghastighetståg, möjliggörs att ta hänsyn till det regionala behovet av pendling i hela stråket. Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att bygga ut järnvägen för att förbättra arbetspendling. Detta är i grunden en positiv förändring för oss i Västsverige, inte dåligt. Genom ökad pendling i hela stråket gör vi regionen starkare och mer attraktiv för medborgare och näringsliv.
Infrastrukturen för pendling Göteborg–Borås är idag gravt eftersatt, och det är viktigt att tiden inte rinner i väg. Regeringen är tydlig med att omtaget för sträckan behöver göras utan att planerad trafikstart försenas, och det finns redan en lösning i den så kallade. funktionsutredningen som alla parter i stråket tidigare stod bakom, så vad är problemet?
Per Vorberg (M)
Ordförande i Härryda kommuns kommunstyrelse
LÄS MER:Så går det med en ny cykelväg mellan Landvetter och Mölnlycke
LÄS MER:ARN ger Härrydabo rätt mot vitvaruförsäljare i kommunen
LÄS MER:Efter förseningar – nu ska ny väg byggas i Landvetter