Knappt tre år efter köpet upptäckte Härrydabon yttre rostskador på tvättmaskinen. Garantitiden var fem år. Kunden begärde därför att felet åtgärdades genom att den skadade panelen byts ut.
Butikens personal hos vitvaruförsäljaren menade dock att skadan avvek från vad som är normalt och uppmanade kunden att reklamera skadan till tillverkaren. Tillverkaren som besiktigade maskinen menade i sin tur att det fanns solklara spår som visade att skadorna har uppstått på grund av överdosering av tvättmedel.
Av tillverkarens garantivillkor framgår att garantin inte omfattar den typen av skada. På grund av det gick vitvaruförsäljaren inte med på kundens krav.
Kunden hävdar dock att hen inte fått ta del av tillverkarens garantivillkor i samband med köpet, och menar dessutom att hen inte överdoserat tvättmedel.
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, konstaterar att en säljare kan kan begränsa garantin till att endast omfatta vissa typer av fel, men att en förutsättning då är att köparen fått ta del av begränsningen i samband med köpet.
ARN menar vidare att varken försäljaren eller tillverkaren har bestridit kundens påståenden om att hen inte fått ta del av de fullständiga villkoren, och rekommenderar därför vitvaruförsäljaren i Härryda kommun att reparera tvättmaskinen utan kostnad.
LÄS MER:Tågdebatt mellan Ådahl (C) och infrastrukturministern hettade till: ”Inte riktigt klokt”