Pixbodamerna har trots sina stora idrottsliga framgångar aldrig lockat några större publikmassor till sina hemmamatcher. Många år har publiksnittet landat lite över 200 personer, andra år något under.
Däremot fanns det en tid när herrarna vissa matcher kunde locka över 1 000 åskådare till dåvarande hemmaarenan Lisebergshallen i Göteborg. Men sedan Pixbo flyttade hem till före detta Wallenstamhallen i Mölnlycke inför säsongen 2009-2010 har det med åren sett allt mörkare ut.
Sista säsongen innan pandemin var publiken rekorddålig och i snitt tog sig 365 personer till herrarnas hemmamatcher. Med det hade herrarna sämst publik i hela SSL.
Effekten med Wallenstam Arena uteblev
Dystert, men det fanns en ljusning i horisonten. Snart skulle ju Pixbo i och med Wallenstam Arena få en av landets finaste innebandyarenor.
– Nu var jag inte med i diskussionerna då. Men jag tror nog att man tänkte att allt skulle bli jättebra när nya arenan kom, säger Claes Forsberg, medgrundare till Pixbo Wallenstam och som sedan i september axlat rollen som marknadsansvarig i föreningen.
Publiksnitt SSL 2022/2023
Herrar:
1. Storvreta IBK, 1 336 personer
2. IBF Falun, 1 156 personer
3. Växjö IBK, 1 015 personer
4. FC Helsingborg, 953 personer
5. FBC Kalmarsund, 855 personer
6. Hagunda IF, 708 personer
7. IBK Dalen, 678 personer
8. Linköping IBK, 678 personer
9. Mullsjö AIS, 644 personer
10. Jönköpings IK, 563 personer
11. Team Thorengruppen SK, 500 personer
12. Gävle GIK, 473 personer
13. Pixbo Wallenstam IBK, 453 personer
14. AIK IBF, 429 personer
Damer:
1. Endre IF 578, personer
2. Thorengruppen IBK, 478 personer
3. Västerås Rönnby IBK, 409 personer
4. Warberg IC, 380 personer
5. Åkersberga IBF, 356 personer
6. Malmö FBC, 303 personer
7. Täby FC IBK, 303 personer
8. Pixbo Wallenstam IBK, 282 personer
9. FBC Kalmarsund, 276 personer
10. IBF Falun, 267 personer
11. IK Sirius FBC, 214 personer
12. Karlstad IBF, 205 personer
13. IBK Lund Elit, 148 personer
14. Nacka IBK, 147 personer
Källa: Svensk Innebandy
Effekten uteblev. Lite bättre blev visserligen siffrorna ifjol, den första säsongen med den nya arenan, men i år har Pixbo åter halkat ner i publikligan. Med ett snitt på 282 personer per hemmamatch ligger damerna på plats åtta av fjorton lag i publikligan, och herrarna är med ett snitt på 453 personer näst sämst.
– Det är ju såklart inte bra. Det är vi inte nöjda med på något sätt, säger Claes Forsberg.
Vad beror det på?
– Om jag kunde ge dig ett rakt svar hade du fått det. Men jag vill tro att vi inte varit tillräckligt duktiga och aktiva när det kommer till att marknadsföra oss själva. Vi har misslyckats helt enkelt. Sen har det varit pandemi och man kan skylla på vad som helst.
– Men om vi tittar på Frölunda eller Häcken till exempel, det är väldigt många lag som fått tillbaka publiken och som har mer publik nu. Man skyller ofta på pandemin och att den har sänkt publiken. Men jag tror inte det.
SSL-stjärnorna ska bli stjärnor också bland gemene man
Nu, menar Claes Forsberg, går det inte längre att sitta hemma och hoppas att publiken mirakulöst ska hitta till arenan. Det krävs ett krafttag, ett rejält sådant.
– Det kommer finnas massa saker vi ska göra inför slutspelet och framförallt inför nästa år som vi inte gjort tidigare. Det första steget är att vi måste synas i samhället och bli mer lokala.
Med projektet ”Pixbo i samhället” ska det inte längre gå att undgå att Pixbo är Mölnlyckes och kommunens elitlag. Redan nu har Pixbo dragit igång seniorinnebandy som Claes Forsberg beskriver som en smärre succé, och nästa vecka kommer 50 skolungdomar från Säteriskolan på besök till Wallenstam arena.
– De ska få komma hit för att se arenan, prova på vår härliga sport och få lite motiverande samtal med våra SSL-spelare. Vi måste börja skapa stjärnor, och det gör vi inte genom att spelarna sitter hemma på sina rum.
– Och innan matcherna ska vi stå på torget i Mölnlycke med någon skön DJ, där spelarna får prata med Mölnlyckeborna och kanske dela ut lite fribiljetter. Vi måste ut och visa upp oss helt enkelt. Det är steg ett.
Krävs en helhetsupplevelse
Steg två, säger Claes Forsberg, är upplevelsen när publiken kommer till Wallenstam Arena.
– Det betyder att den måste vara mycket mer välkomnande. Det måste finnas fler aktiviteter, hoppborgar, ansiktsmålning och vad det än kan vara. Det måste bli en helhetsupplevelse att gå på en innebandymatch.
I dagsläget – når ni överhuvudtaget ut till folk som inte har en koppling till Pixbo?
– Nej. Där har vi inte varit så duktiga och vi har inte nått ut. Det är inte så lätt att överhuvudtaget veta när vi spelar match. På Hisingen där jag bor sitter det ju skyltar i varenda rondell när Häcken spelar hemmamatch. Det är något vi har kommunicerat jättedåligt.
Borde inte det vara en ganska enkel åtgärd att sätta upp några skyltar på stan?
– Absolut. Vi har helt enkelt inte hunnit med det bara. Sen ska man komma ihåg att trots att vi ser stora och starka ut utåt sett är vi en liten organisation.
Ni konkurrerar om intresset med många andra stora lag i andra idrotter i närområdet. Hur påverkar det?
– Självklart spelar ju konkurrensen jättestor roll. Men när jag går på till exempel Frölunda finns många matcher som är ganska tråkiga rent spelmässigt. Skillnaden är att där finns en inramning och en helhetsupplevelse. Om du skulle stänga ner alla restauranger runtomkring ska vi se hur mycket publik det blir.
– Med O’Learys och allt annat som håller på att hända runt arenan tycker jag att det är möjligt att bygga den här inramningen i Mölnlycke också. Och även när man tar sig till och från arenan ska det vara trevligt hela vägen och synas att det är match.
Du var inne på att ni trots allt är en ganska liten organisation. Är allt det här verkligen görbart?
– Det är ju så att idéer har alla, men genomförandet klarar inte alla av. Men svaret är att vi kommer klara av detta, ja. För mig är det inga enorma saker och dessutom kommer SSL vara delaktiga. Sen måste vi vara ödmjuka och säga att vi får ta ett steg i taget.
– Men att vi ska kunna dubbla publiken till nästa år, det känns helt realistiskt, säger Claes Forsberg.
LÄS MER:Pixbos Amanda Berggren är tillbaka i spel efter korsbandsskadan
LÄS MER:Lista: Här är Härrydas bäst betalande företag
LÄS MER:Rödgröna i Härryda säger ja till fortsatt utveckling av p-hustomten i Mölnlycke