Man från Mölnlycke gick till ARN – upplevde sig blåst av juristfirma

En man från Härryda kommun har begärt att slippa betala drygt 180 000 kronor till en juristfirma i Göteborg efter att han känt sig lurad. Mannen tog ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden.

ANNONS

Det var i januari 2021 som mannen begärde juridisk rådgivning av juristfirman till ett pris av 177 800 kronor. Han tvistade med ett aktiebolag angående ett lönekrav. Mannen anlitade enligt ARN:s beslut firman endast på grund av dess fasta och övertygande svar till honom att han hade rätt.

Ärendet hamnade i rättegång, vilken han förlorade, och mannen behövde betala motpartens kostnader. Han menar att han gick med på att skicka in en stämningsansökan till följd av den rådgivning han fick.

Om juristfirman hade informerat honom om att det fanns ”en minsta möjlighet att han skulle förlora och bli tvungen att betala motpartens advokatkostnader hade han aldrig gått med på en stämning”. Juristfirman har därför vilselett honom, anser han.

ANNONS

Firman bestred mannens påstående

Firmans inställning är att den ”inte har garanterat att personen skulle vinna tvistemålet. Detta har personen varit medveten om, liksom att processen inneburit ett ekonomiskt risktagande, bland annat avseende rättegångskostnader.”

Däremot är det enligt ARN:s beslut ”Korrekt att juristfirman uttalade sig om den låga kvaliteten på tingsrättens dom och på mannens uppdrag överklagade till Arbetsdomstolen, som inte meddelade prövningstillstånd.”

Nämndens ställningstagande är att mannen inte har kunnat bevisa att juristfirman gett honom ett sådant löfte som han påstått. Vidare anser nämnden att det är allmänt känt att tvistemål i en tingsrätt normalt innebär ett ekonomiskt risktagande. Mannens krav på ersättning avslås därför av ARN.

Det här gör Allmänna reklamationsnämnden

– Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag.

– Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Det är avgiftsfritt att få sin tvist prövad.

– Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument.

– Innan konsumenten kan skicka in en anmälan måste företaget ha fått möjlighet att ta ställning till konsumentens krav och sagt nej till dem.

– Tvister prövas inom något av 12 utvalda områden.

– Exempel på vanliga ärenden är köp av varor, reseärenden och försäkringsärenden.

Källa: ARN

LÄS MER:Genom helvetet på två hjul – Jimmy Rönn tävlar i världens tuffaste cykellopp

LÄS MER:Äldre man från Härryda kommun döms efter att ha jagat barn med bil

LÄS MER:Sprängmattor började brinna i Landvetter

ANNONS