Kenyansk delegation besöker skolor i Härryda kommun: ”En ögonöppnare”

Politiker och tjänstemän från Homa Bay i Kenya besöker just nu Härryda kommun för att lära sig mer om det svenska skolsystemet.
– Det är väldigt lärorikt. Men vädret, det är för kallt, säger läraren Antoniette Otieno och skrattar.

ANNONS
|

En av deltagarna på besök i Härryda kommun nu i veckan är läraren Antoniette Otieno, som till vardags jobbar på en grundskola i Homa Bay i Kenya, där hon har hand om elever upp till tretton år.

Kommunen ligger ungefär 900 mil bort, fågelvägen söderut, och har just nu har ett utbyte med Härryda kommun kring hur unga kan stöttas i sina studie- och yrkesval, något som Härryda-Posten rapporterat om tidigare.

På väg till en dragning om bland annat SM i juridik av deltagande Hulebäckselever berättar Antoniette Otieno för Härryda-Posten att hennes elever därhemma egentligen inte vet så mycket om projektet än.

ANNONS

– Nej, faktiskt inte. Men jag ska berätta och visa massa bilder för dem så fort jag är tillbaka igen.

På plats här i kommunen, tillsammans med de övriga tio deltagarna från hennes hemland, har hennes vecka varit fylld av bland annat besök på förskola, grundskola, vuxenutbildning och äldreomsorg, utöver dagens besök på Hulebäcksgymnasiet, där fokus är särskilt på praktiska erfarenheter och entreprenörskap.

Något hon har slagits av är hur få elever det är i varje skolklass här, jämfört med i hennes hemland.

– Här är det mer hanterbart. Vi har 80, upp till 100 elever, per lärare, så det är mycket. Det gör att det blir en väldigt lärarstyrd undervisning. Det är också väldigt mycket skolmaterial.

Besökarna från Kenya fick veta mer om UF-företag och svenska yrkesinriktade program

Tidigare under torsdagen besökte den kenyanska gruppen yrkesutbildningar, som el- och energiprogrammet, också på Hulebäcksgymnasiet. Därefter hölls elevpresentationer av UF-företag, övningsföretag för unga.

Sebastian Färnefalk berättar om sitt UF-företag för Martin Opere, utbildningsminister i Homa Bay.
Sebastian Färnefalk berättar om sitt UF-företag för Martin Opere, utbildningsminister i Homa Bay. Bild: Julia Kero

Martin Opere är utbildningsminister i Homa Bay. Han fick prata med sistaårseleven Sebastian Färnefalk, som berättade om affärsidén bakom ett antal målarblock, där färdigtryckta bilder kan fyllas i med valfria färger.

Under fikapausen reflekterar Martin Opere kring sina intryck av det svenska skolväsendet:

– Här är det mer fokus på elevperspektivet. Och här får studenter mer erfarenheter av det verkliga livet. Det är något vi är imponerade av. Vi har väldigt mycket teori i skolan, och studenterna avslutar sina utbildningar utan särskilt mycket arbetserfarenhet.

ANNONS

Han får medhåll av Richard Okumu Otieno, som arbetar som direktör på utbildningsdepartementet mot yrkesutbildningar i Homa Bay.

– Vi vill lära oss nya koncept som vi kan använda oss av i Kenya. Här får unga inte bara praktiska exempel utan uppmuntras att komma med en idé och prova starta egna företag. Det här är en ögonöppnare. Hos oss har vi också utbildningar om entreprenörskap, men den är teoribaserad och vi uppmuntrar inte dem att gå vidare, berättar han.

Anledningen är bland annat att det inte finns möjlighet att starta övningsföretag för unga i Kenya.

– Om en student startar ett företag i Kenya, så måste denna betala skatt så som vanliga företag, så entreprenörskap är för vuxna som redan befinner sig inom näringslivet, förklarar Richard Okumu Otieno och fortsätter:

– Det är något vi måste förändra. Just nu uppmuntrar vi studenter att bli anställda, inte att skapa anställningar själva. Vi måste också lägga mer resurser på tekniska program, ge dem rätt verktyg, teknik förändras fort som du vet.

Den här gången följde inga studenter med från Kenya. Nästa gång representanter från Homa Bay och Härryda kommun möts i Sverige igen är tanken att några ska få följa med.

ANNONS

– Vi har nu representanter från politiken, ministrar, två direktörer där jag är en av dem, och rektorer och lärare här. Men det är viktigt att studenter också ska få komma med och få erfarenhet själva, säger Richard Okumu Otieno.

Rektorn om lärande: ”Studenter ska inte konsumera kunskap”

Under den första resan till Kenya i november var rektor Mikael Svensson, som arbetar på Hulebäcksgymnasiet, en av de svenska representanterna. Han är även med under torsdagen, och reflekterar kring likheter och skillnader mellan länderna.

– Våra studenter ska inte konsumera kunskap utan producera, vara motorn i sitt eget lärande. En viktig skillnad är att en ensam lärare kanske har femtio, sextio elever i Kenya, då är det svårare att göra som vi gör här. Men vi kan ju inspirera att tänka i de banorna. En likhet är att vi i Sverige har lite problem att få elever att välja yrkesprogram, det har man också i Kenya. Det är också inom dessa som det finns goda jobbmöjligheter i Kenya, så som här.

Camilla Ahlin, verksamhetschef för Hulebäcksgymnasiet, lägger till:

– Projektet är otroligt spännande just med anledningen av att vi med gemensamma krafter mellan politik, tjänstepersoner, personal på skolorna jobbar för att stärka ungas valkompetens och se vilka olika typer av yrken det finns, både lokalt och internationellt. Projektet pågår också i flera år, så det går att bygga vidare och se att det faktiskt sker förändringar, säger hon.

ANNONS

LÄS MER:Härryda kan bli årets superkommun – igen

LÄS MER:Brand i papperskorg på Djupedalskolan

LÄS MER:Låt kvinnor i Västra Götaland välja gynekolog

ANNONS