Järnvägskorsningen delar samhället – så kan det lösas

Under torsdagen sammanträder kommunfullmäktige i Härryda för första gången 2023. På ärendelistan finns bland annat en motion från Kommunpartiet, som rör frågan om en ny planskild korsning i Rävlanda.

ANNONS
|

Olika möjligheter har diskuterats i många år. Frågan om en ny planskild korsning i Rävlanda är således inget nytt.

Problemet med den nuvarande korsningen över järnvägen är först och främst att varje passerande tåg skär av samhället, i och med att bommarna då fälls ner, och att trafiken inte har någon alternativ väg att välja. Vid tågmöten kan bommarna vara nedfällda i upp mot sex minuter.

Med en planskild korsning skulle däremot vägen och järnvägen korsa varandra på skilda plan, till exempel genom att en tunnel byggs under järnvägen.

Förvaltningen i Härryda utredde frågan 2018

Under 2018 kunde förvaltningen i Härryda presentera en utredning där man gick igenom för- och nackdelar med en rad olika förslag. Förvaltningen kom fram till att en ny planskild korsning skulle medföra stora vinster för samhället, och rekommenderade något av två olika presenterade alternativ i centrum.

ANNONS

Förutom att invånarna skulle få bättre möjlighet att passera järnvägen på ett tryggt och förutsägbart sätt, skulle båda alternativen också skapa förutsättningar för att minska tung trafik på Boråsvägen genom Rävlanda. Istället skulle trafiken kunna styras till riksväg 40 via Hindåsvägen.

Trafikverket som äger vägen framförde dock i utredningen att andra järnvägskorsningar har högre prioritet ur säkerhetssynpunkt. Det har därför inte varit aktuellt att vidare utreda frågan.

”Hade ju inte begripit att Trafikverket var emot det hela”

Men i juni lämnade Kommunpartiet i Härryda in en motion i ämnet och yrkade på att förhandlingar med Trafikverket skulle inledas snarast.

– I och med att stora delar av samhället ligger på ena sidan järnvägen och räddningstjänsten på andra, då blir det ju lite stolligt. Om det brinner i ett hus på ena sidan blir det ju inte bra, säger motionslämnaren Jan Gustavsson (KP).

I en ny tjänsteskrivelse från förvaltningen konstateras det dock återigen att Trafikverket har andra, högre, prioriteringar. På kommunstyrelsens sammanträde i november var det bara Peter Arvidsson (SD) som föreslog att kommunfullmäktige bör bifalla motionen under torsdagens sammanträde.

Kommer yrka på återremiss på sin egen motion

Eftersom Trafikverket inte vill betala för en ny planskild korsning berättar Jan Gustavsson att han kommer yrka på återremiss.

– Jag hade ju inte begripit att Trafikverket var emot det hela. Men då kan ju kommunen i så fall ta över vägen, alltså att man köper den av Trafikverket. Därför kommer jag begära en återremittering. Förvaltningen svarade ju bara på det jag framförde i motionen, och där skrev jag inte någonting om att vi ska köpa vägen.

ANNONS

Tror du att kommunfullmäktige kommer rösta igenom en återremittering?

– Det tror jag absolut. När jag lämnade in motionen på fullmäktige tyckte nog allihopa att det egentligen var en ganska bra idé. Och när jag har pratat med mina kamrater i alliansen tycker de att det är en bra idé att återremittera.

Vid en eventuell återremittering går ärendet tillbaka till kommunstyrelsen som tar det vidare.

– Det är ju kommunstyrelsen som har det bästa kunnandet hur man går vidare med Trafikverket. Helt enkelt hur vi kan göra för att det ska bli bra, säger han.

LÄS MER:Trögt för medborgarförslagen i Härryda

LÄS MER:Förbo avbryter hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen

LÄS MER:Familjedramat bakom knarkhärvan: ”Förstört livet för mig”

ANNONS