En Hindåsbo har skickat in ett medborgarförslag angående byggandet av en cykelbana längs Göteborgsvägen från Hindås mot Rya. Förslagsställaren menar att ökad trafik och hastighet har gjort att förhållandena för cykling försämrats. Dessutom skulle det vara resurs-smart, enligt förslagsställaren, att anlägga en cykelbana då arbetet med att lägga ner vattenledningar längs vägen redan pågår.
Trafikverket: Inte prioriterad
Kommunfullmäktige beslutade i oktober att medborgarförslaget skulle tas till kommunstyrelsen för beslut.
Något som komplicerar ärendet är att kommunen inte ensamt beslutar om utbyggnaden av cykelbanor. Trafikverket och regionen har främsta ansvar för de vägar som binder samman tätorterna – och vilka vägar som ska utvecklas. Kommunen kan däremot ansöka om medfinansiering till utbyggnaden av cykelbana på regionala vägar, det skriver Nicolai Ekecrantz, sektorn för samhällsbyggnad i en tjänsteskrivelse.
Kommunen tog också upp frågan om att anlägga en cykelbana i samband med planeringen av vattenledningarna längs vägen men Trafikverket menade då att sträckan inte var prioriterad.
Fullt utbyggt cykelvägnät 2030
Regionen har som målsättning att ett regionalt cykelvägnät ska finnas på plats till 2030. Men knappa resurser har lett till att utbyggnad av cykelvägar till arbetsplatser, skolor, kollektivtrafikknutpunkter och fritidsanläggningar ska prioriteras. Sträckan Hindås-Rya räknas inte till de prioriterade vägarna.
Förslag till KS: Ingen cykelbana
Förvaltningen menar att behovet av en cykelbana mellan Hindås och Rya finns men är i nuläget inte första prioritet. Kommunen har tidigare föreslagit för regionen att sträckan Bårhult-Partille bör prioriteras. Förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen ska avslå medborgarförslaget.
Beslut väntas under torsdagens kommunstyrelse.
LÄS MER:Utredning om idrottshall klar – frågan tas ett varv till i kommunstyrelsen
LÄS MER:Susanne Gustafsson från Härryda vann en bil värd 620 000 kronor
LÄS MER:Hindås-mäklaren Richard: ”Sjukt bra framtidsutsikter”