Förutsättningarna för flygplatserna har de senaste åren präglats av ryckighet och avsaknad av en långsiktig strategi. Just nu utreds statens ansvar för Sveriges flygplatser, vilket är bra. Utredningens slutsatser blir viktiga för att staka ut vägen framåt för våra flygplatser.
Landvetter är rikets andra största flygplats och var före pandemin Nordens sjätte mest trafikerade – den största flygplatsen som inte är en huvudstadsflygplats.
Men konkurrensen i norra Europa är stenhård och regionen bör därför kraftsamla kring sin internationella knutpunkt i högre grad. Flygplatsen är en motor för hela Västsverige och dess näringsliv. I Härryda kommun är flygplatsen en viktig arbetsplats som sysselsätter cirka 4 000 personer.
I Göteborg sker nu en stark uppbyggnad av elektromobilitetsindustrin. Den redan etablerade elbilsindustrin kompletteras av eflygstillverkaren Heart Aerospace. Med beställningar på flera hundra elhybridflygplan av modellen ES30 från flygbolag världen över blir regionen ett globalt centrum för den nya tidens flyg som lockar till sig intressen och kompetenser från hela världen.
Landvetter har en självklar roll att spela när denna elektromobilitetens ”Silicon Valley” expanderar. Faktum är att hela satsningen kan stå och falla med tillgången till en välfungerande internationell flygplats med ett bra linjenät. För att locka globala investeringar, etableringar och nyckelkompetens behövs flyget.
Det nya el- och elhybridflyget som utvecklas har dessutom stor potential att ändra spelplanen för regional tillgänglighet. Fler direktlinjer blir möjliga även på ”tunna” linjer. Många menar att det är regionerna och de regionala flygplatserna som först kommer att få elflygets fördelar. Potentialen för Landvetter att bli ett regionalt nav för fossilfritt flyg som trafikerar delar av Sverige och grannländerna borde utforskas.
Landvetter trafikeras redan idag till stor del av marknadens mest utsläppssnåla flygplan och med den nya generationens långdistansflyg kan Västsverige med rätt förutsättningar se fram emot efterlängtade direktlinjer till såväl USA som andra kontinenter. Att flyga direkt är både ekonomiskt, effektivt och betydligt hållbarare. Särskilt om vi tankar planen med mer hållbara flygbränslen.
Men flyget är bara en del – om än mycket viktig del – av transport- och logistikkedjorna som kommer behövas framöver. Landvetter bör sammankopplas med övriga trafikslag och därför är den låsning som skapats i Härryda kommun kring dragningen av järnvägen Borås-Göteborg olycklig. Landvetter behöver en anslutning för sin framtida utveckling. Politiken måste nu ta vara på möjligheterna och driva utvecklingen åt rätt håll.
På Ostkusten har regeringens Arlandautredning föreslagit en ”Arlandaförhandling” med berörda kommuner och regioner för att stärka och utveckla Arlanda flygplats. Är det inte läge för Västkusten att kopiera konceptet med en Landvetterförhandling? Lägg till en tydlig elflygs- och drönarstrategi för Västra Götaland så finns det alla möjligheter för Landvetter att bli en fantastisk framtidsflygplats!
Fredrik Kämpfe
Branschchef, Transportföretagen Flyg
LÄS MER:Så skriver du en debattartikel