När planerna på att bygga Landvetter Södra fördes fram, var utgångspunkten att det skulle byggas kring en station med tät tågtrafik mot Borås, Landvetter flygplats och Göteborg. Nu kan vi med mycket stor säkerhet konstatera att det inte kommer att bli någon station. Trafikverket (staten), Västra Götalandsregionen, Göteborg och Borås stad visar inget som helst intresse.
Och skulle det mot all förmodan en gång byggas en station så kommer den inte ha tillräckligt underlag för att bli lönsam.
Orsaken är att området söder om stationen och järnvägen har så stora naturvärden att marken inte kommer att få exploateras. Att få en snabb och bärkraftig kollektivtrafik med buss verkar inte vara möjlig. Vägen som håller på att byggas mot Landvetter centrum är brant och kommer att vara svår att trafikera med bussar och lastbilar då den är så brant. Under lång tid riskerar de boende sakna samhällsservice inom gång- och cykelavstånd.
Pengarna som plöjs ned i Landvetter Södra-projektet behövs för att utveckla de övriga tätorter i kommunen
Vad som har blivit än tydligare är att området som är tänkt att bebyggas har en mycket skyddsvärd natur. Det är ett av de större ostörda naturområdena i Sydsverige som innehåller många ovanliga och känsliga växter och djur, som hotas även vid en sparsam exploatering.
Utbyggnaden av Landvetter södra är ur de flesta aspekter olämplig och kostsam.
Det är dags att ta sig en ordentlig funderare över om inte det är dags att avsluta planerna på en ”ny stad” i skogen. Pengarna som plöjs ned i Landvetter Södra-projektet behövs för att utveckla de övriga tätorter i kommunen – inte minst för Hindås, Hällingsjö och Rävlanda.
Det som skiljer de sistnämnda från Landvetter Södra är att det idag i dessa tre samhällen fortfarande finns hyfsad utbyggd (om än inte bra) kollektivtrafik, bra vägförbindelser mot Göteborg och Borås, förskolor, skolor, viss kommunal service, livsmedelsaffärer och möjlighet att få något att äta. Från alla tre orterna kan man ta sig på mindre än 40 minuter till Göteborgs centrum.
Alla tre orterna behöver ökad befolkning för att kunna behålla den service som ännu inte är nedlagd.
Slutsatsen är att Landvetter Södra-projektet bör läggas ned och pengarna från detta bör styras över till utveckling av befintliga orter.
Mats Werner
Före detta S-oppositionsråd i Härryda
LÄS MER:Martin Öbo ny vd för Landvetter Södra
LÄS MER:Här kan Härrydas framtida simhall byggas: ”Ska se över möjligheten”
LÄS MER:Härryda får sex miljoner för att utveckla Landvetter södra