Idag har ingen plats i Sverige de möjligheter som Härryda och Västsverige får med överenskommelsen om den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås.
Parterna – kommunerna längs stråket, Västra Götalandsregionen, Företagarna, Svenskt Näringsliv, Västsvenska Handelskammaren, Swedavia och Trafikverket – har kommit överens med stöd av Länsstyrelsen i Västra Götalands län.
Överenskommelsen innebär:
• Det blir en station i Mölnlycke, med anslutning både västerut mot Mölndal och Göteborg, och österut, mot Landvetter flygplats och Borås. Genom detta ges Mölnlyckeborna tillgång till det västsvenska tågsystemet, som kommer utvecklas när Västlänken är klar. Mölnlyckeborna kommer att kunna pendla till jobb, studier och fritidsaktiviteter via sex stationer i Göteborg, samt snabbt ansluta till tågtrafik via Göteborg central.
• Hela Härryda kommun ska inkluderas i Västtrafiks zon A och Bollebygds kommun ges dubbel zontillhörighet, för billigare pendling. Det är logiskt eftersom tågbanan tillkommer för att underlätta pendling.
• Landvetter flygplats i Härryda kommun får en tågstation med en kollektivtrafikhub, dit bussar kan ansluta från näraliggande bostadsområden och kommuner som Bollebygd och Mark. Det finns ingen annan plats i Sverige där en internationell flygplats har reguljär järnvägstrafik utan pristillägg och en kollektivtrafikhub som ger anslutning för lokal/regional busstrafik.
Tågstationen får en uppgång i flygterminalen, men också en i markplan, för snabbt byte från andra trafikslag till tåg. Det ger tillgång till hela tågsystemet redan på Landvetter flygplats.
Ny spårbunden infrastruktur ger Härryda och kommunerna längs stråket tillväxtmöjligheter både vad gäller bostäder och näringsliv.
Det betyder att det kommer gå att resa från Landvetter flygplats till Göteborg och från Göteborg till Landvetter till priset av en zon A-biljett, eller med andra ord idag 36 kronor. Arlanda Express kostar cirka 340 kr enkel biljett från Stockholm till Arlanda och åker man pendeltåg tar resan dubbelt så lång tid, 38 minuter, och medför ett pristillägg på 135 kronor på biljetten.
För Landvetter flygplats, som både är viktig som stor arbetsgivare och för näringslivets möjligheter att utvecklas i Västsverige, betyder järnvägen att konkurrenskraften stärks. Järnvägen är så viktig för flygplatsen att Swedavia AB har accepterat ansvaret att investera i den nya kollektivtrafikhuben på Landvetter, vilket avlastar kommunerna kostnader.
Busstrafiken in till Göteborg kan inte öka mer, eftersom staden inte klarar att ta emot fler bussar. Alla känner till de köer som finns på riksväg 40 för resande till Mölnlycke och Landvetter, liksom för resande till Göteborg.
Ny spårbunden infrastruktur ger Härryda och kommunerna längs stråket tillväxtmöjligheter både vad gäller bostäder och näringsliv.
Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) säger: ”Det faktum att man har kunnat enas om att stå för finansieringen av det tillagda delarna av projektet är en stor framgång och visar på möjligheterna att utveckla samhällsnyttan med den nya järnvägen.”
Överenskommelsen om den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås är av stor vikt för hela Västsveriges och berörda kommuners utvecklingsmöjligheter.
Sten Tolgfors
Landshövding, Länsstyrelsen Västra Götaland
LÄS MER:Så går arbetet med att få in hela Härryda kommun i zon A: ”Vill inte ta bort zon B”
LÄS MER:Tågfrågan är avgjord – men därför har det bara börjat i Härryda
LÄS MER:Ny järnväg Göteborg-Borås har fått grönt ljus – Härryda hyllas