Äntligen har Västsverige en överenskommelse om järnvägen

Ingen kan säga något annat än att det varit en lång resa, men nu finns äntligen en överenskommelse om spårsträckningen mellan Borås och Göteborg, skriver riksdagsledamoten Johanna Rantsi (M).

Detta är en Åsiktstext. Synpunkter, tankar och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du kommentera eller svara? Mejla till redaktionen@harrydaposten.se

ANNONS
|

Västra Sverige är en viktig tillväxtmotor i Sverige. Här finns industrier och företag som är viktiga för landet och här bor många människor i en stor arbetsmarknadsregion. Väl fungerande kommunikationer är därmed helt centralt för jobb, tillväxt och välstånd. Med andra ord: det som är bra för Västsverige är bra för hela landet men framför allt för regionen och de enskilda orterna.

Därför är det med stor glädje, optimism och framtidstro som vi kan konstatera att det äntligen har nåtts en överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen, rörande järnvägssträckningen mellan Borås och Göteborg.

Det skulle vara att ljuga att hävda något annat än att det varit en tuff resa att hitta en överenskommelse och lösning, som alla parter kan ställa sig bakom. Överenskommelsen visar också på ett stort ansvarstagande av de berörda kommunerna och Västra Götalandsregionen.

ANNONS

Den moderatledda regeringens infrastrukturpolitik syftar bland annat till att stärka arbetspendlingen via exempelvis tågresor. Den långsiktiga trenden är tydlig, inom de viktiga tillväxtområdena ökar de kortare tågresorna. Att det äntligen finns en överenskommelse och bansträckning och finansiering kan därmed sägas ligga helt i linje med den politik som regeringen vill driva.

Självklart hade det varit bättre för alla inblandade parter om överenskommelsen varit på plats sedan länge.

I närtid, den 19 september, presenterar regeringen budgetpropositionen för år 2025. Senare i höst kommer regeringen att presentera sin infrastrukturproposition för planperioden mellan åren 2026 och 2037. I samband med att dessa propositioner presenteras kommer också finansieringen att bli offentlig.

Signalerna från finansminister Elisabeth Svantesson har varit tydliga: Sverige ska bygga en robust infrastruktur inför framtiden för att stärka landet.

Det som är gjort är gjort. Självklart hade det varit bättre för alla inblandade parter om överenskommelsen varit på plats sedan länge. Tyvärr så har processen sinkats av turerna runt de samhällsekonomiskt olönsamma höghastighetståg som utretts, debatterats och diskuterats. Projektet med höghastighetsbanor är äntligen lagda till handlingarna. Inte ens Miljöpartiet, höghastighetsbanornas med högljudda förespråkare, står längre bakom projektet. Moderaterna har sedan lång tid tillbaka varit emot projektet och har istället prioriterat satsningar på underhåll och investeringar i arbetspendling.

Nästa steg i processen är överenskommelsen bekräftas i respektive kommuns kommunfullmäktige, samt i Västra Götalands regionfullmäktige. Utöver detta ska överenskommelsen bekräftas i regeringens uppdrag till Trafikverket.

ANNONS

Tillsammans tar nu alla aktörer gemensamt steg mot att ytterligare stärka jobb och tillväxt i Västsverige.

Johanna Rantsi (M)

Riksledamot från Mölndal och ledamot Trafikutskottet

LÄS MER:Ny järnväg Göteborg-Borås har fått grönt ljus – Härryda hyllas

LÄS MER:Ultimatum och JO-anmälan – nu väntar slutbesked från landshövdingen: ”Löper ut”

LÄS MER:Beskedet från Mackmyra: De äger whiskyn – men inte faten

Glöm inte att ladda ner vår nyhetsapp till din mobil:
1. Sök på Härryda-Posten i Appstore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på "hämta" eller "installera".
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på "öppna" för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm i mobilen bland dina andra appar.

ANNONS